• 0229-502000
 

Eerste koelmachine met natuurlijk koudemiddel CO2

  |   home

Simon Loos gaat als eerste gebruikmaken van de Carrier Transicold prototype trailerunit met natuurlijk koudemiddel. Dit koelsysteem debuteerde voor Nederland op de vorige week gehouden MobiliteitsRAI.

Simon Loos neemt hiermee een zeer prominente plaats in en laat met dit nieuwe prototype koelmachine, in een testperiode van drie jaar, zien wat de mogelijkheden als logistiek dienstverlener zijn, op het gebied van duurzaam transport.

Hiermee volgt Nederland de UK en Duitsland op, waar in 2016 vergelijkbare fieldtests met twee prototype koelmachines met natuurlijk koudemiddel werden uitgevoerd bij Sainsbury’s en Netto Marken Discount.

Deze prototype koelmachines van Carrier Transicold, zijn de nieuwe generatie trailerunits die op basis koolstofdioxide (CO2), in een gesloten systeem kunnen koelen. Het volledig natuurlijke koude middel (CO2) wordt verkregen uit de atmosfeer en blijft opgesloten in het systeem waar het de bijdrage levert aan een duurzaam koelproces.

Er wordt gebruik gemaakt van de technologie uit de Carrier Transicold NaturaLINE container koelsystemen, uitgerust met een traditioneel Vector® chassis en op identieke wijze met de gepatenteerde E-Drive all-electric technologie van stroom voorzien.

“Met de introductie van dit prototype koelmachine is er een mijlpaal bereikt in de ontwikkeling van koelmachines in de transportsector”, zegt David Appel, president, Carrier Transicold & Refrigeration Systems. “Onze ultieme visie is ervoor te zorgen dat al onze temperatuur gecontroleerde koelunits standaard voorzien zijn van natuurlijk koudemiddel”.

CO2 is een veilig en niet ozon-aantastend gas met een global warming potential (GWP) van één, een waarde waar geen enkel ander natuurlijk koudemiddel op dit moment aan kan voldoen, zelfs niet propaan.

“Als marktleider in de logistiek dienstverlening, en early adapter, proberen wij voortdurend ons materieel te voorzien van de nieuwste technologieën”, zegt Wim Roks, Fleetmanager controller bij Simon Loos. “Wij hebben bijvoorbeeld de grootste vloot die rijdt op LNG en zijn de enige logistieke dienstverlener die meer dan 10 volledig elektrisch aangedreven heavy duty trucks voor stadsdistributie in bezit heeft. Dus toen Carrier Transicold, waarmee wij reeds jarenlang een zeer hechte relatie hebben, ons deze koelunit introduceerde met daarin het natuurlijke koudemiddel CO2, waren wij erop gebrand deze machine als eerste te kunnen testen”.

“Nederland loopt ver vooruit met het introduceren en implementeren van duurzame oplossingen voor wegtransport. Wij hebben er met de introductie van dit prototype, het volste vertrouwen in dat dit een significante bijdrage zal leveren en ons zal helpen in de realisatie van meerdere duurzame oplossingen”.

Simon Loos was trouwens met nóg een innovatie te bewonderen op de MobiliteitsRAI: de elektrische Ginaf Duratruck E2121 op basis van de Mercedes Antos is ook een prachtige primeur. (Zie ook: Simon Loos rijdt eerste elektrische trucks voor Albert Heijn)