• 0229-502000
 

Simon Loos rijdt eerste elektrische trucks voor Albert Heijn

  |   home

Vandaag nam Abdeluheb Choho, wethouder Duurzaamheid van de gemeente Amsterdam, de eerste e-trucks in gebruik die Albert Heijn-supermarkten in Amsterdam gaan bevoorraden. De volledig elektrische trucks zijn uitstootvrij en heel stil. Het is voor Albert Heijn, Simon Loos, Ginaf en de gemeente Amsterdam een kroon op het werk van hun gezamenlijke duurzaamheidsinspanningen.

Met de ingebruikname van twee volledig elektrische vrachtwagens zet Albert Heijn een volgende stap in het verduurzamen van het transport naar winkels. ‘Het gebruik van e-trucks sluit goed aan bij onze ambitie te rijden met trucks die zuiniger, stiller en schoner zijn’ vertelt Peter Leegstraten, senior consultant transport van Albert Heijn. ‘We rijden al met 150 truck-trailer combinaties op vloeibaar aardgas (LNG). Die geven significant minder uitstoot dan dieselwagens en zijn een stuk stiller. We onderzoeken ook de mogelijkheden om op Bio-LNG te gaan rijden. E-trucks vormen een mooie aanvulling. In deze gewichtsklasse rijden nu nog nauwelijks elektrische trucks. Onze verwachting is dat het op grote schaal toepassen van elektrische aandrijving nog enkele jaren duurt. We gaan nu vooral leren en ervaren hoe bevoorrading met e-trucks werkt’.

Simon Loos, logistiek partner van Albert Heijn sinds de jaren ’60, gaat met de emissieloze bakwagens Albert Heijn-supermarkten in het centrum van Amsterdam bevoorraden. De e-trucks rijden dagelijks vijf tot zes keer heen en weer vanaf het distributiecentrum in Zaandam. Na een uitgebreid ontwikkel- en testtraject gaan de e-trucks nu de weg op, de een in Albert Heijn-stijl en de ander in Simon Loos-kleuren.

Vergelijkbaar met een diesel zonder uitstoot en geluid
De nieuwe e-trucks komen uit de stal van Ginaf, fabrikant van vrachtauto’s voor zwaar transport en pionier op het gebied van elektrisch vervoer. Voor de ontwikkeling van de nieuwe elektrische trucks werd flink geïnnoveerd om een compromis te vinden tussen flexibiliteit en actieradius enerzijds, en het laadvermogen anderzijds. Het resultaat is een laadcapaciteit die vergelijkbaar is met die van dieseltrucks, ondanks het iets hogere eigen gewicht van de wagen. Door bijladen van de accu’s tijdens het inladen van de trucks op het DC en gedurende de pauzes kunnen de trucks vrijwel continu worden ingezet. De elektrische bakwagens kunnen zich dus goed meten met hun dieselbroertjes, maar zijn volledig uitstootvrij en stil.

Zero-emissiebeleid
Ook voor de gemeente Amsterdam is ‘zero emissie’ een belangrijk onderwerp. Schone lucht is één van de zogenoemde transitiepaden richting een duurzaam Amsterdam. Abdeluheb Choho, Wethouder Duurzaamheid van de stad: ‘Amsterdam is koploper in elektrisch vervoer. In 2025 willen we dat het verkeer binnen de ring A10 helemaal uitstootvrij, of in ieder geval zo schoon mogelijk is. Een stevige ambitie, en dan is het goed om te zien dat bedrijven zoals Albert Heijn het initiatief nemen om hieraan bij te dragen. Als gemeente bieden we natuurlijk graag de helpende hand, bijvoorbeeld in het vergunningenproces of door te kijken welke subsidies beschikbaar zijn.’