• 0229-502000
 

Geschiedenis van Simon Loos bijeengebracht

  |   home

BIGtruck schreef in hun online magazine van september een leuk stuk over ons onofficiële museum in Opmeer:

“De bekende logistiek dienstverlener Simon Loos reed in het verleden met veel meer truckmerken dan nu. Bekend als het bedrijf is van de vele Mercedessen, honderd Scania’s en een enkele DAF, leert een tocht door het verleden dat er vroeger met nog meer moois gewerkt werd.

Een woonhuis met daaromheen een paar vrachtwagens in het Noord Hollandse dorp Spanbroek, zo begon Simon Loos sr. in 1928 met zijn bedrijf. Nu telt Simon Loos, dat sinds 2000 op die mooie locatie zit bij de afslag Wognum aan de A7, nog eens dertig vestigingen waarvandaan in totaal 625 trucks en 725 trailers rijden. Intussen wordt het bedrijf gerund door kleinzoon- en dochter Simon en Angelique. Hun ouders Piet en Marjan, die het stokje in 2009 aan hen overgaven, hebben door de jaren heen een privémuseum gerealiseerd met een prachtige collectie historische vrachtwagens. Het privémuseum is alleen te bezoeken op afspraak, mooi dus dat we hier even rond kunnen kijken! Piet en Marjan krijgen veel hulp bij het samenstellen en restaureren van de oldtimers, en een hechte club van (oud-)werknemers is altijd op donderdagavond en zaterdagochtend in het museum te vinden. Piet Loos: “Dat plan van een museum lag er al een tijdje. We wisten dat de trucks die in het museum moesten komen, her en der verspreid stonden. Ze zijn nu bij elkaar gebracht en we hebben voldoende om de restauratie van een paar trucks uit het verleden voort te zetten.”

Er heerst in het museum dezelfde sfeer van betrokkenheid als er vroeger ook al was binnen het bedrijf. Met deze anekdote over Simon Loos sr. vat oud-wagenparkbeheerder Piet Heddes dat mooi samen: “Simon was er altijd bij, wat er ook gebeurde in het bedrijf. ’s Ochtends om vijf uur stond hij de trucks warm te draaien voor weer een nieuwe werkdag in de garage bij de boerderij aan de Spanbroekerweg. Hij nam dan een kop koffie en hij kreeg er meestal een gekookt eitje bij van zijn vrouw. Onthouden deed hij alles en iedereen kreeg keurig bijtijds betaald uit zijn eigen portemonnee. Dezelfde lijn zette (zoon) Piet Loos voort, met dezelfde betrokkenheid en altijd hard werken. En ook nu met alweer de 3e generatie aan het roer staat het bedrijf er nog steeds om bekend.”

Henschel
Het Duitse merk Henschel was eind jaren vijftig goed vertegenwoordigd bij Loos. Er zijn drie trucks volledig gerestaureerd te zien in het museum, die destijds ongetwijfeld in de garage aan de Spanbroekerweg hebben staan warm draaien onder toezicht van Simon sr. Naast de trucks uit het eigen wagenpark hebben de conservatoren ook nog wat andere mooie bedrijfswagens uit het verleden bijeen gebracht. Denk dan aan een Citroën met een sleepas en een houtvergasser. Een International uit 1921 met een systeem waarmee de banden op spanning konden worden gebracht. Toen al! Van Vitesse uit Rotterdam, nu Geodis, werd een GMC CCKW overgenomen. Een prachtige truck die laat zien hoe het transport na de oorlog in ons land begon. Dit type truck werd door het Canadese en Amerikaanse leger gebruikt en er bleven er nog wel wat staan na de bevrijding. Ze werden overgeschilderd en ingezet voor ‘onze’ wederopbouw. Zo werd Nederland een transportland! Verder treffen we een prachtig gerestaureerde Kromhout, een Scania torpedo en een zeldzame Büssing, een merk dat in MAN is opgegaan. Er staan diverse Bedford-trucks, soms al in het bekende rood-geel van het bedrijf. Een schitterende Scania LB76-bakwagen in rood-geel met bijpassende aanhanger, witte opbouwen van Heiwo, die volgens de info in 1968 goed was voor een vermogen van 240 pk. Een Volvo F88 aanhangwagencombi met huifopbouw. DAF was nooit een groot merk bij Simon Loos. Toch staan er een vroege 2800 met F241 cabine en een FA 2000 met de 221-cabine. Er tegenover een alweer tien jaar oude 95XF in Bavaria-blauw met bijpassende trailer en een kilometerstand van een miljoen.

Mercedes
In de jaren zeventig verschenen de eerste Mercedes-trucks in het wagenpark van Simon Loos. Een indrukwekkende rij is ervan te zien. Te beginnen met een 1926 V8 NG-generatie en zo via de Eurogeneratie verder naar het huidige Actros-tijdperk. Tot op de dag van vandaag is dit het meest vertegenwoordigde merk in het wagenpark van het bedrijf, ook al kwamen er onlangs weer elf nieuwe Scania’s in de vloot en was er ten tijde van ons bezoek in Wognum ook een nieuwe DAF XF te zien. De collectie in het museum is indrukwekkend, maar nog niet af. In een naburige hal wordt gewerkt aan een schitterende Krupp, en een wat roestige DAF 2600 – vind er nog maar eens een – wacht nog op restauratie. Niet te zien in het museum is de FTF V8 turbo, die onlangs is gerestaureerd. Daarover later meer!”

Bron: BIGtruck magazine