• 0229-502000
 

Uitbreiding naar zeven elektrische trucks definitief

  |   home, Innovatie

Na de succesvolle proef met de elektrische truck in Amsterdam, breidt Simon Loos in samenwerking met Heineken haar elektrische vloot de komende maanden uit naar zeven. De elektrische trucks worden ingezet voor de horecadistributie in de binnenstad van Amsterdam. In het voorjaar van 2016 zal de logistiek dienstverlener daar alle niet-Euro 6 dieselbakwagens voor de bierdistributie hebben vervangen door elektrische wagens.

Heineken wil de leveranties in de binnensteden van de Randstad vanaf 2020 met nul uitstoot kunnen uitvoeren. Het streven is dan om alle fusten, flesjes en horecabenodigdheden binnen de ring met elektrische vrachtwagens te leveren. De Gemeente Amsterdam is hierin een belangrijke schakel; ook zij heeft een evident voordeel bij meer elektrisch stedelijk vervoer en wil daarin graag koploper zijn. Dat lijkt te lukken: het aantal elektrische trucks in Nederland is op twee handen te tellen en ook wereldwijd is de elektrische vrachtwagenvloot van Simon Loos voor distributie straks de grootste.

Duurzaamheidsstrategie
In eerste instantie was het de bedoeling het aantal elektrische trucks in Amsterdam uit te breiden met twee. Op basis van de ervaring en cijfers uit de proef adviseerde Simon Loos echter alle niet Euro 6-wagens voor de horecabelevering in Amsterdam te vervangen.

Het elektrisch rijden past uitstekend binnen het duurzaamheidsbeleid van Simon Loos. Het Westfriese familiebedrijf loopt al jaren voorop in duurzame transportstrategieën, en nam in 2012 al de grootste vloot LNG-trucks voor winkeldistributie in gebruik. Eveneens een wereldwijde primeur. “Elektrische belevering is ideaal in de binnenstad”, zegt Wagenparkbeheerder Wim Roks. “In normaal wegtransport is het nog lastig om elektrisch rijden winstgevend te maken. Maar in de binnenstad, waar je vaak remt en optrekt, profiteer je juist van het feit dat de wagen tijdens het remmen zijn eigen elektriciteit genereert.” De elektrische trucks zijn vanzelfsprekend enorm milieuvriendelijk en leveren een maximale bijdrage aan de doelstellingen om de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden te verbeteren.

Elektrisch hoogstandje op basis van ervaring en cijfers
Het succes van elektrisch rijden is voor een belangrijk deel afhankelijk van het materieel. De proef stelde Simon Loos in staat de bestaande inzet tot in detail te meten en in kaart te brengen. Dit resulteerde in een zeer doortimmerd bestek van functionele eisen, waarmee vervolgens samenwerking met de beste leverancier werd gezocht. Roks: “Met dit soort pionieren is het erg belangrijk dat je samen met de leverancier kunt innoveren. We zochten dan ook echt een fabrikant die zelf ontwikkelt, bouwt en homologeert volgens de Nederlandse eisen. Ook een professioneel natraject en solide langetermijnafspraken voor reparatie en onderhoud zijn onontbeerlijk. Dit vonden we uiteindelijk bij GINAF Trucks, die op basis van de modernste variant van de Mercedes-Benz Atego voor ons de perfecte elektrische truck wist samen te stellen.”

De trucks zijn geheel volgens de laatste technieken gebouwd en hebben een extreem laag energieverbruik, met name in de stad. Dit is mogelijk dankzij een zeer krachtig en geavanceerd terugwinningssysteem van rem-energie. De nieuwe trucks krijgen een laadvermogen van vijf ton. Overigens is Simon Loos een lobby gestart om ontheffing te verkrijgen voor de zgn. Eurovignet-verplichting waar de nieuwe trucks onder vallen; het hogere eigen gewicht is het gevolg van de zwaardere elektrische aandrijving, die nodig is om de belevering juist milieu- en omgevingsvriendelijker te kunnen uitvoeren.