Ketenregie is hot. Toch gaat het er juist om dat je kijkt naar de doelen die je wilt bereiken. Kostenbesparing mag nooit het doel op zich zijn, prijs is een onderdeel om een onderscheidende positie in te nemen bij je klant. Je ziet dat bedrijven zich meer bewust worden van de merkbeleving bij hun klanten, authenticiteit wordt steeds meer een sleutelwoord. En binnen authentiek zakendoen past een brede kijk op wat goed is voor iedereen. Het verhogen van de beladingsgraad bijvoorbeeld gaat dan niet meer alleen over het drukken van de transportkosten, maar ook over minder CO2-uitstoot, lagere filedruk, levering precies wanneer de klant het wil, en uitstekende service.
Ketenregie gaat vaak over het proces. Wij hameren er juist op dat je kijkt naar de onderliggende waarden, de doelen die je ermee wil bereiken. En dan hoeft ketenregie niet altijd het beste antwoord of noodzakelijk te zijn. Wat iets uiteindelijk oplevert is ook afhankelijk van wat het je kost. Niet iedereen wil bijvoorbeeld informatie delen met concurrenten, en je moet ook bereid zijn te investeren in de technologie. Als je dan weer teruggaat naar ‘wat wil je ermee bereiken’, dan zie je wellicht dat er ook betere manieren kunnen zijn. Het synchroniseren van planningen bijvoorbeeld. Tactische afstemming, consolideren van goederenstromen, werken met een flexibele schil. Je klant werkelijk ontzorgen en helpen innoveren, dan ben je duurzaam aan het ondernemen.
Duurzaamheid als verbindende schakel dus?
Daarmee komt de focus inderdaad te liggen op duurzaamheid, in de breedste zin van het woord. Hoe zorg je voor een duurzame groei? Hoe kun je verantwoord en toekomstgericht omgaan met de omgeving? Wat is er voor nodig om klanten jarenlang aan je te binden? Onze retailklanten hebben bijvoorbeeld te maken met een veranderende dynamiek in consumentenbeleving. Een groot assortiment, hoge service, optimaal gemak, eerlijke producten… Zouden wij als partner puur naar de kosten kijken, dan verliest onze klant het op termijn van bedrijven die wel duurzame strategische keuzes maken. Daarom hebben we bijvoorbeeld samen met onze oudste klant gekozen voor winkeldistributie met LNG-trucks. Deze mogen ook buiten de venstertijden de stad in – goed voor de just-in-time belevering – zijn heel milieuvriendelijk, erg stil, en veilig binnen het drukke stadsverkeer. Binnen de totale strategie past deze innovatieve oplossing perfect. En het feit dat deze LNG-vloot wereldwijd de grootste is, voegt uiteraard ook iets moois toe aan de beeldvorming. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor ons strategische advies aan de bekende bierbrouwer om de horeca in Amsterdam met zeven i.p.v. drie elektrische trucks te gaan bevoorraden.
Wat betekent dat voor de relatie met je klant?
Langdurige samenwerkingsverbanden zijn een absolute voorwaarde. Alleen zo kunnen opdrachtgever en ldv’er echt als partners innovatief zijn. Kortetermijnstrategieën die zich alleen richten op kostenbesparing kunnen op termijn dan zelfs averechts werken.
Als familiebedrijf met al de derde generatie aan het roer, is zorg voor de generaties na ons een DNA-kwestie. Natuurlijk willen wij graag met nieuwe klanten samenwerken, maar niet als dat conflicteert met waar wij in geloven: partnership, gezamenlijke doelen en zorg voor de omgeving. Dat gaat zeker ook op als je samen ketenregie gaat inrichten. Echt ‘samen op weg’… ja, wij leven onze lijfspreuk!
Geplaatst in Elsevier editie september 2015