• 0229-502000
 

Transport

Transport is de oudste tak van sport binnen Simon Loos. Wat in 1938 begon als een bodedienst tussen Alkmaar en Hoorn, groeide uit tot een landelijk logistiek dienstverlener in de top 10 van Nederland, met meer dan zestig vestigingen, 1.400 voertuigen en 1.500 opleggers.

Gezamenlijk zijn onze ritten goed voor jaarlijks ruim 3.650 rondjes om de wereld. Belangrijk dus dat wij ons transport uitvoeren zoals wij zíjn: betrouwbaar, kwaliteit als handelsmerk, innovatief en met zorg voor de generaties na ons. Want als familiebedrijf met alweer de derde generatie aan het roer begrijpen wij dat de wereld van morgen, vandaag begint. Ons succes als logistiek dienstverlener danken wij niet alleen aan onze uitstekende mensen, maar vooral ook aan de jarenlange partnerships met onze klanten. Soms zelfs al decennialang! En daar zijn we trots op. Samen op weg naar de beste logistiek, dan zijn wij op ons best.

Transportdisciplines

Rolling shot handdoek-2
Rolling shot handdoek-2

Winkeldistributie

Vanuit regionale distributiecentra (DC’s) verzorgt de divisie Winkeldistributie leveringen aan de winkelfilialen van veel aansprekende namen in Retail. Met grote precisie en just-in-time.

Beneluxtransport

De divisie Beneluxtransport vervoert uiteenlopende goederen binnen de gehele Benelux: van groupage tot FTL, van geconditioneerd tot diepvries, van cross dock tot rechtstreekse leveringen.

Drankenlogistiek

De divisie Drankenlogistiek rijdt (non-) alcoholische dranken in alle verpakkingssoorten van productielocaties naar groothandels en distributiecentra van grootwinkelbedrijven, vaak in de huisstijl van de klant.

Bulktransport

De bulkwagens van de divisie Bulktransport rijden door heel Europa en vervoeren met de drie verschillende soorten bulkopleggers producten in food, feed, farmacie en non-food.

Betrouwbaar. Flexibel. Innovatief.
Samen op weg naar de beste logistiek.

CONTACT

Wagenpark

Onze focus op innovatie is misschien nog wel het meest zichtbaar in ons wagenpark. Met o.a. de grootste vloot LNG-wagens voor winkeldistributie, en het flinke aantal volledig elektrisch aangedreven trucks voor stedelijke horecabelevering zijn we duidelijk koploper. Het wagenpark van Simon Loos is innovatief en modern: naast het gebruik van alternatieve brandstoffen hebben alle wagens een Euro 5- of Euro 6-motor. Een deel van het wagenpark is uitgerust in huisstijl van onze klant.

Euro 6

De ingebruikname van Euro 6-motoren is een belangrijke volgende stap in de verduurzaming van transport. Inmiddels bestaat ongeveer 40% van het wagenpark uit Euro 6-wagens (de overige voertuigen zijn Euro 5, rijden op LNG of zijn elektrisch). Vergeleken met Euro 5-motoren wordt de uitstoot van stikstofoxides met 80 procent verlaagd en de emissie van fijnstof gehalveerd.

Elektrisch

Maar liefst zeven volledig elektrische trucks worden ingezet voor de horecadistributie in de binnenstad van Amsterdam. In het voorjaar van 2016 zijn alle niet-Euro 6 dieselbakwagens voor de bierdistributie daar vervangen door elektrische wagens. Als logistiek partner leveren we hiermee een belangrijke bijdrage aan de doelstelling om de uitstoot in de binnensteden van de Randstad over een aantal jaar terug te dringen naar nul. De trucks zijn geheel volgens de laatste technieken gebouwd en hebben een extreem laag energieverbruik, met name in de stad. Dit is mogelijk dankzij o.a. een zeer krachtig en geavanceerd terugwinningssysteem van rem-energie.

LNG

Na de succesvolle proef met CNG al in 2007, bestelt Simon Loos in 2010 maar liefst dertig LNG-voertuigen (Liquified Natural Gas) die sinds 2012 allemaal op de weg zijn. Hiermee heeft Simon Loos de grootste vloot voor winkeldistributie op aardgas. De LNG-trucks hebben een veel lagere CO2-uitstoot en minder schadelijke andere uitstootdeeltjes. Door het lage model met een groot raamoppervlak zijn de wagens ook veiliger voor fietsers en voetgangers.

LZV

Bij Simon Loos rijden flink wat LZV’s. De meeste zijn voorzien van een (door Simon Loos bedacht) vernieuwend concept van koppeling zonder dolly: TrICS. Met dit Trailer Integrated Coupling System (TrICS) kan er veel sneller aan- en afgekoppeld kan worden. Bovendien blijft er na ontkoppeling geen losse dolly over die ergens moet worden geparkeerd (en later weer opgehaald). Na het ontkoppelen kan de combi als twee losse city’s verder, waarbij de LZV-city ook nog een kortere draaicirkel heeft dan een bakwagen, terwijl er meer laadruimte is. De combinatie kan daardoor maar liefst 87 in plaats van 54 rolcontainers tegelijk vervoeren, terwijl de LZV net zo wendbaar is als een normale trailer.

PIEK-opleggers

Alle koelopleggers voor Winkeldistributie zijn volledig geluidsarm gemaakt, de zgn. PIEK-certificering. Ook hebben we een flink aantal trailers met een geavanceerd laad-/lossysteem waardoor het laden en lossen geautomatiseerd via een kettingbaan verloopt.

Duurzaamheid en MVO

De zorg voor de generaties na ons zit in ons DNA. Simon Loos kijkt steeds naar nieuwe manieren om duurzame en verantwoorde kwaliteit te leveren.

Een schoon wagenpark en het gebruik van alternatieve brandstoffen, zoals LNG en elektrische aandrijving, is daarbij natuurlijk een belangrijk onderdeel. Maar duurzaamheid gaat zeker ook over bijvoorbeeld het terugdringen van het aantal vervoersbewegingen, zuiniger rijden, betere inzetbaarheid van mensen, en moderne technieken en gebouwen.

Lees meer over onze visie op duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en kwaliteit.

Garage & wasstraat

Goed onderhouden trailers, de juiste bandenspanning, schoon de weg op… De garage, wasstraat en het mobiele service team zorgen ervoor dat we ook in het wagenpark de welbekende kwaliteit kunnen leveren.

Tweederde van het trailerpark wordt in eigen beheer onderhouden in de garage in Wognum (voor de rest wordt om logistieke redenen voor garages elders gekozen). Ook alle keuringen worden door de garage op het hoofdkantoor verzorgd. Goed onderhoud voorkomt ook pechgevallen, maar waar die niet te voorkomen zijn ondersteunt de servicewagen overal in het land. Preventief bandenonderhoud is daarnaast een belangrijk onderdeel van de taken; met dagelijks zo’n 6 tot 7 duizend banden op de weg valt hier o.a. veel winst voor het milieu te behalen.