Met de ingebruikname van drie LZV’s van het type TrICS heeft Simon Loos een primeur in de winkeldistributie. Het vernieuwende concept heeft geen dolly en biedt daardoor een aantal unieke voordelen.
De belangrijkste winst van het Trailer Integrated Coupling System – TrICS – ligt in het feit dat er veel sneller aan- en afgekoppeld kan worden. Daarnaast blijft er na ontkoppeling geen losse dolly over die ergens moet worden geparkeerd. De chauffeur hoeft dus naderhand ook niet terug naar deze locatie! Na het ontkoppelen kan de combi als twee losse city’s verder, waarbij de LZV-city ook nog een kortere draaicirkel heeft dan een bakwagen, terwijl er meer laadruimte is. De combinatie kan daardoor maar liefst 87 in plaats van 54 rolcontainers tegelijk vervoeren, zonder aan handzaamheid in te boeten.
Door het gebruik van meesturende assen is de LZV net zo veilig en wendbaar als een normale trailer, ook bij het achteruit rijden. Verder is de complete combinatie ‘Piek uitgevoerd’. Ook is de LZV-city uitgerust met een simpele en unieke laadklepconstructie. De innovatieve LZV is dus bij uitstek geschikt voor stadsdistributie, waarvoor de eisen van de omgeving nog zwaarder tellen. Belangrijk verschil met de traditionele LZV’s is niet alleen de tijdswinst bij omkoppelen, maar ook dat er nog minder vervoersbewegingen nodig zijn, terwijl het geheel wendbaarder is.
Met de inzet van deze LZV’s zet Simon Loos dus weer een nieuwe stap in schone, veilige en slimme winkeldistributie.
Over dit onderwerp is dan ook een special uitgezonden door RTL Transportwereld. De uitzending is terug te kijken via www.rtltransportwereld.nl (tv-archief, uitzending 14)