De vorige wervingscampagne was een groot succes en leverde flink wat nieuwe chauffeurs op. Toch kampt Simon Loos, o.a. door groei, nog steeds met een groot aantal vacatures. De logistiek dienstverlener start daarom vandaag een nieuwe campagne voor het werven van logistiek talent: #100dagen100collega’s.
In honderd dagen gaat het bedrijf laten zien hoe het écht is om bij hen te werken. Elke middag plaatsen ze een film of vlog, waarin één van de 1.400 Simon Loos-collega’s vertelt hoe hij of zij het werk ervaart. Naast de dagelijkse filmpjes komen er binnen de campagne ook andere manieren om mee te kijken in de praktijk. Bijvoorbeeld ‘in het echie’: iedere trailerchauffeur kan namelijk vanaf volgende week bij één van de Simon Loos-collega’s in de wagen klimmen en meedraaien.
Eigen mensen met vast contract
Het tekort aan vooral chauffeurs zorgt ervoor dat het bedrijf echt moeite heeft om de bezetting op orde te krijgen. Met het oog op de piek van de Kerst en het voorjaar, wil het bedrijf zorgen dat ook straks alle 650 wagens kunnen blijven rijden. Nu lossen ze het vaak op met flexibele krachten, maar het liefst werken ze met vaste eigen mensen. HR manager Eric Stam: ”We zetten altijd in op een langdurige relatie met onze werknemers, en we bieden bijvoorbeeld binnen een jaar een vast contract aan. Goede arbeidsvoorwaarden en het salaris op tijd betalen, zijn bij ons vanzelfsprekend. Mensen moeten op ons kunnen rekenen, ze werken er hard genoeg voor.”
Vrijblijvend ervaren
Dat een verandering van werkgever een hele beslissing is, daar kan Stam zich alles bij voorstellen: “Het is spannend, ook al ga je er in je nieuwe baan op vooruit, bijvoorbeeld in arbeidsvoorwaarden, werktijden of collega’s. Daarom willen we iedereen die nieuwsgierig is of Simon Loos wat voor hem of haar is, een open kijkje in de keuken geven. Door te ervaren hoe het bij ons gaat en wat onze collega’s te zeggen hebben, hopen we mensen te helpen de juiste keuze te maken. Voor chauffeurs die denken dat bijvoorbeeld winkeldistributie niets voor ze is, is ook het meerijden een mooie gelegenheid om te zien dat het eigenlijk een erg leuke job is. En natuurlijk kan dat ook bij onze andere transportdivisies: Drankenlogistiek, Beneluxtransport en Bulktransport.”
Vooroordelen winkeldistributie
Net als andere vervoerders, kampt Simon Loos ook met de vooroordelen over winkeldistributiewerk. Stam: winkeldistributie heeft niet echt een goede naam, terwijl het juist veel pluspunten heeft. En onze chauffeurs zijn ook nog eens blij met het werk zelf. Ze zeggen dat o.a. het contact met winkelfilialen en collega’s hun werk veel leuker maakt dan vijfhonderd kilometer in je eentje op de snelweg. Maar, vergis je niet, ook in winkeldistributie maak je heel wat kilometers. En je moet wel pittig kunnen sturen, want uitdagend is het rijden zeker. Door de werktijden en de goede parttime mogelijkheden is het werk trouwens ook heel geschikt voor mensen die werk combineren met de zorg voor kinderen. We hopen dus zeker ook meer vrouwen aan te trekken.”
Laagdrempelig
De wekelijkse inloopsollicitaties op meerdere plekken in het land, die de logistiek dienstverlener een jaar geleden bedacht, blijven hun werk goed doen. En ook het telefonisch solliciteren is erg laagdrempelig. Daarnaast gaat Simon Loos iedereen nu dus via social media laten ervaren hoe het er bij het bedrijf aan toe gaat.
“We gaan er gewoon een leuke tijd van maken”, glimlacht Stam. “Iedereen weet nu wel zo’n beetje dat we mensen zoeken, maar nog lang niet iedereen weet waarom we zo’n leuk en goed bedrijf zijn om bij te werken. Dat kunnen mensen de komende tijd gaan ervaren. En ja, natuurlijk is het altijd nog een kwestie van persoonlijke voorkeur. We zullen nooit voor iederéén ideaal zijn. En dat,” grapt Stam, “is dan weer mazzel voor de andere vervoerders.”
Over Simon Loos
Met 1.400 collega’s ontzorgt Simon Loos dagelijks vol trots de logistiek voor veel aansprekende bedrijven. Naast Transport zijn zij ook groot in Warehousing, Co-Packing en Logistieke Consultancy.
Simon Loos staat bekend om haar hoge kwaliteit, betrouwbaarheid, duurzaamheid en innovatief vermogen. Met ruim dertig vestigingen, 650 trekkers en 750 trailers, 85.000 m2 warehouse en o.a. 125.000 displays per jaar behoort het bedrijf tot de logistieke top 20 in Nederland (met dit jaar zelfs een onderscheidende 11e plaats als eerste Nederlandse bedrijf op de lijst).