

Simon Loos test met het geven van Engelstalige code 95 trainingen. Deze pilot geeft niet-Nederlandssprekende chauffeurs de kans om dichtbij huis op een toegankelijkere manier hun code 95 te verlengen.
De pilot is een reactie op de groei van de groep chauffeurs in de sector transport en logistiek waarbij Nederlands niet de moedertaal is. Deze chauffeurs gaan nu vaak naar het EU-land waar ze ingeschreven staan om de code 95 te verlengen. Met deze pilot is er een alternatief.
In totaal nemen er 24 chauffeurs namens Simon Loos deel aan de pilot. Deze wordt gegeven vanaf de standplaats in Tiel. De deelnemers zijn geselecteerd op basis van hun taalniveau.
Vooraf aan de pilot zijn vier cursussen gecertificeerd bij het CBR. Het gaat om de cursussen ‘Techniek en Veiligheid’, ‘Digitale Tachograaf en Boordcomputer’, ‘Actualisatie Kennis en Vakbekwaamheid Chauffeur’ en de theorietraining van ‘Rijoptimalisatie’.
Kwestie van wennen
Marcel Helmond is één van de chauffeurstrainers van Simon Loos die de Engelstalige training geeft. ‘Vooraf heb ik een Engelse test op B1 niveau gemaakt, zo weet ik dat mijn taalniveau hoog genoeg is om de cursussen te geven en ik voldoe aan de eis van het CBR.’ Het was voor Marcel even wennen om de cursussen ineens in het Engels te geven in plaats van in het Nederlands. ‘Het is ontzettend leuk en zeker intensief, omdat het niet je moedertaal is. Je zoekt vaker naar woorden, en denkt soms wat langer na. Al is dat natuurlijk een kwestie van wennen. De cursisten vullen elkaar aan en zo kom je heel ver met elkaar.’
Marcel heeft veel positieve reacties gehad van deelnemers en is daarom enthousiast over de pilot. ‘Het is altijd achteraf inventariseren Op basis van de resultaten van de pilot besluit het CBR of het een blijvertje is, maar wat mij betreft wel!’ Net als bij de Nederlandstalige cursussen bewaakt het CBR ook tijdens deze pilot of de cursus voldoet aan de kwaliteitseisen.
Betere chauffeurs
De eerste cursussen zijn inmiddels gegeven. Eén van de deelnemers is Krisztián Győrvári. Hij komt uit Hongarije en rijdt voor Simon Loos vanuit Maasdam. Hij vertelt: ‘Voorheen deed ik in Hongarije een e-learning om mijn code 95 te verlengen, maar ik had niet het idee dat ik hier veel van leerde. Dat ik nu de cursussen in het Engels kan volgen, vind ik heel positief. Ik kon het goed volgen en begrijpen.’ Krisztián hoopt op een positieve afronding van de pilot. ‘Ik heb erg veel opgestoken van de cursussen. Dat is niet alleen prettig voor mezelf, maar ook goed voor het Simon Loos. Uiteindelijk worden we er allemaal betere chauffeurs van!’
Enige logistieke dienstverlener
De pilot is door het CBR gestart en duurt één jaar. In dit jaar verzorgen allerlei verschillende opleiders voor de code 95 de nascholing in de Engelse taal. Simon Loos is momenteel een van de weinige vervoersbedrijven die deelnemen aan de pilot Engelstalige nascholing van het CBR.
