Met de honderdste vlog, dit keer van directeuren Simon Loos en Angelique Loos, sluit logistiek dienstverlener Simon Loos vanmiddag haar wervingscampagne #100dagen100collegas af. Sinds 22 november 2017 plaatste het bedrijf elke dag een filmpje waarin een collega liet zien hoe het is om te werken bij het Wognumse familiebedrijf. Het leverde in totaal 135 chauffeurs op.
In de honderd dagen durende campagne kwamen alle disciplines – Transport, Warehouse, Co-Packing en Logistieke Consultancy – vanaf bijna alle 35 locaties voorbij. Met ruim 1.200 chauffeurs was het grootste aandeel daarin voor de collega’s op de weg.
Opnieuw succesvolle campagne
De campagne #100dagen100collegas volgde de campagne #100dagen100chauffeurs op, waarmee Simon Loos vorig jaar nog een marketingprijs in de wacht wist te slepen. Ook deze tweede campagne bleek zeer succesvol, zo vertelt HR manager Eric Stam: “De hele transportwereld is op zoek naar chauffeurs, het tekort wordt steeds nijpender. Onze vorige campagne leverde maar liefst 182 nieuwe collega’s op, en verrassend genoeg komen we met de laatste campagne flink in de buurt: in totaal staat de teller vandaag op 135 nieuwe chauffeurs! Daar zijn we ontzettend blij mee, trots op ook. In deze behoorlijk overspannen arbeidsmarkt lukte het ons om een flinke stijging in sollicitaties te bereiken en dus ook heel wat nieuwe chauffeurs aan te nemen. We zien ook dat de inloopsollicitaties, die we voor de vorige campagne bedachten en die we sindsdien wekelijks vast op een aantal locaties houden, nog steeds goed bezocht worden.”
Ook recruiter Hans Peeman is tevreden. Wat hem betreft heeft de campagne een mooie rol gespeeld bij het aannemen van zoveel nieuwe collega’s: “Het is natuurlijk lastig om exact te meten welk deel van onze wervingsacties nu precies tot een sollicitatie heeft geleid. We zijn heel actief op social media, maar we adverteren bijvoorbeeld ook in kranten en op billboards, en vergeet ook niet dat onze chauffeurs onze grootste ambassadeurs zijn. Maar ik hoor tijdens sollicitaties toch vaak – ook ongevraagd – hoe de vlogjes een goed beeld hebben gegeven van het werken bij Simon Loos. En hoe dat de kandidaat een positief gevoel heeft gegeven om bij ons te komen solliciteren.”
Bijna een half miljoen keer bekeken
De collega’s in de vlogs werden vaak ter plekke gevraagd om mee te werken, en het was voor velen van hen best even wennen voor de camera. In de praktijk bleek het echter allemaal wel mee te vallen en leverde het zulke enthousiaste verhalen op dat er zelfs regelmatig de vraag kwam of de vlogs niet werden gescript. Simon Loos plaatste de dagelijkse vlogs elke middag o.a. op YouTube, Facebook, Twitter, LinkedIn en de eigen website. De vlogs werden alleen al op Facebook en YouTube tot nu toe ruim 430.000 keer bekeken, zo’n 5.500 uur in totaal. Er kwamen veel positieve reacties op, zowel van collega’s als van buitenstaanders. De best bekeken vlog was met 35.500 views het filmpje van dag 51, waarin twee chauffeurs bloemen ontvingen van de politie Hoorn voor hun stoere actie eind vorig jaar. De campagne leverde ook aandacht op van logistieke media, waaronder een interview met Eric Stam in Truckstar en diverse artikelen in kranten.
Werving en vlogs gaan door
Door alle positieve aandacht heeft Simon Loos besloten om ook na de campagne door te gaan met vloggen. Weliswaar niet meer in deze hoge frequentie, maar wel elke paar weken, en dan met een uitgebreidere vlog waarin nog meer wordt meegekeken met het werk zelf. En natuurlijk blijft het werven van nieuwe chauffeurs ook volop doorgaan. Eric Stam: “We blijven groeien, en dat betekent dat we nog steeds nieuwe collega’s zoeken. Zeker in sommige regio’s blijft de nood hoog. We gaan ook door met het opleiden van nieuwe chauffeurs, en starten volgende maand met ons vernieuwde Les met Loos-programma, waarin mensen opgeleid kunnen worden van B of C naar CE. Mét slagings- en baangarantie, dat is echt uniek. Door de nieuwe subsidieregeling en onze eigen bijdrage, wordt het voor de aankomend chauffeur goed betaalbaar. We hopen ons personeelsbestand op deze manier met nog ongeveer honderd nieuwe chauffeurs aan te vullen.”
Ook collega’s worden met een interne bonusregeling gestimuleerd om te blijven meekijken naar geschikte chauffeurs en zelfs voor niet-collega’s is er een leuke aanbrengbonus. “En verder hopen we dat iedereen die nieuwsgierig is naar Simon Loos, gewoon een kijkje komt nemen op onze inloopsollicitaties, of een dagje met ons mee komt rijden. Want dat is ook wat we met deze campagne voor elkaar wilden krijgen: een echt kijkje in de keuken, zodat je ziet hoe leuk het is om bij Simon Loos te werken.”