De meeste transportplanners knopen dagelijks van achter hun beeldscherm op vernuftige wijze chauffeurs, wagens en ladingen aan elkaar. Dennis de Regt, onze planner in Veghel, doet het net even anders. ‘Eigenlijk ben ik meer chauffeur- en transportcoördinator, of relatiemanager. Ik ben vooral bezig met de dingen om de planningen heen, en ben vaak meer op pad dan op mijn kantoor. Maar ook bij mij is het doel hetzelfde als bij de andere planners: chauffeurs en klanten tevreden houden.’
Dennis (34) werkt nu een jaar als planner bij Simon Loos. Hij begon zijn carrière in het transport als magazijnmedewerker en leerling-chauffeur bij Sluyter Logistics in Zwijndrecht. Daar klom hij op tot assistent-warehousemanager en werd er uiteindelijk planner. Na twaalf tevreden jaren wist een kennis hem toch te verleiden om naar Speksnijder Logistiek over te stappen. Een nieuwe uitdaging lonkte, al was die van korte duur, want het ging niet goed met het bedrijf. Ditmaal was het onze (vorige) senior transportmanager Hans Peeman die zijn oog op Dennis had laten vallen. Ze hadden veel contact tijdens de overname, de klik was er, en de rest is geschiedenis.
Leuke ploeg
Het werk bij Simon Loos bevalt Dennis prima. ‘Het is gewoon een prachtbedrijf. En nu ik de meeste mensen ken, ook van de garage en de HR-afdeling, begint het echt leuk te worden. Het mooie is dat ik hier een eigen team heb. We werken allemaal voor Jumbo en hebben een hechte band met elkaar. Als team zijn we echt samen op weg. In Veghel heb ik zestien wagens en dertig chauffeurs onder mijn hoede, in Den Bosch elf wagens en achttien chauffeurs. Het is een leuke ploeg, en aan mij de taak om ze tevreden en gemotiveerd te houden. Ja, dat lukt me wel aardig. Daar doe ik niks bijzonders voor. Ik hou rekening met mensen en hun persoonlijke omstandigheden, ik geef een compliment als iemand iets heel goed heeft gedaan, ik vergeet nooit iets terug te doen als een chauffeur mij uit de brand heeft geholpen, en ik ben eerlijk, ik draai er niet omheen.’
Jumbo-planning
Op het visitekaartje van Dennis staat ‘planner’, maar dat dekt dus maar voor een deel de lading. Dennis: ‘Eigenlijk ben ik meer een soort relatiemanager en coördinator dan een traditionele transportplanner. Dat komt omdat Jumbo een groot deel van de dagelijkse planning op zich neemt. Daarom kan ik dit werk hier ook in mijn eentje doen, ondersteund door de planning in Tilburg. Voor routes, laad- en lostijden en vertragingen of andere problemen onderweg hebben de chauffeurs rechtstreeks contact met Jumbo. Wat ik wel doe? Ik geef de starttijd door en het kenteken van de auto aan de chauffeurs.’ Dennis schiet in de lach. ‘Dit klinkt nog niet echt als een belangrijke, hectische baan hè?’
Band met de klant
Nadere uitleg volgt en dan blijkt dat Dennis toch wel een druk baasje is. ‘Meestal begin ik ’s ochtends rond een uur of acht en ’s avonds ben ik om zeven uur weer thuis, soms ook later want ik kan pas naar huis als het werk af is. Gemiddeld ben ik drie dagen per week in Veghel, één dag in Den Bosch en één dag op de planning in Tilburg. Ik controleer de uren van mijn chauffeurs, maak de voorcalculatie voor de facturen, en doe de werkroosters en vakantieplanningen. Verder hou ik sollicitatiegesprekken met uitzendkrachten en nieuwe medewerkers. Maar mijn belangrijkste taak is een band opbouwen met de klant en die helemaal in de wolken krijgen. Daarom ga ik iedere dag ook even langs de Jumbo-planning. Als er problemen zijn ben ik hun eerste aanspreekpunt en als ik knelpunten voorzie, sta ik klaar met een oplossing. Met mijn chauffeurs heb ik telefonisch contact als er iets mis is, maar dat gebeurt gelukkig niet zo vaak, want alles loopt de laatste tijd op rolletjes. Als ik op de standplaatsen ben probeer ik ze ook zoveel mogelijk persoonlijk te zien en spreken.’
Geen verrassingen
Dennis beseft dat hij een aparte planner is binnen Simon Loos. ‘Als je een planner op ons kantoor in bijvoorbeeld Wognum of Tilburg spreekt, krijg je meestal een ander verhaal te horen’, vertelt hij. ‘Daar is het echt continu hands on achter je beeldscherm wagens volgen, routes maken en weer verleggen, telefoontjes van klanten en chauffeurs beantwoorden, noem maar op. Ook mooi werk. Op het eerste gezicht lijkt het niet op wat ik doe, maar schijn bedriegt. De kern van plannen is vooruitkijken, anticiperen en je niet laten verrassen. Stress vermijden in stressvolle situaties, en steeds zorgen dat alles klopt. Dat is ons vak. In dat opzicht zijn we net chauffeurs. Alleen hebben wij geen stuur in onze handen, maar een toetsenbord of telefoon.’